KATAK DAN ULAR DI TAMAN-TAMAN SABAH

Taman-Taman Sabah adalah sebuah agensi yang bertanggungjawab untuk taman hutan yang terdapat di Sabah seperti Taman Nasional Kinabalu, The Crocker Range, Taman Tun Mustapha, Taman Bukit Tawau, dan kawasan simpanan laut, seperti Sipadan

Dalam artikel ini, dengan menggunakan data dan gambar gambar kami sendiri, kami akan berkongsi dengan anda beberapa amfibia dan reptilia indah yang terdapat di Taman Nasional Bukit Tawau dan Kinabalu.

Kami telah berfokus kepada ular, yang tergolong dalam Serpentes, sub-pesanan dari urutan reptilia skala yang jauh lebih besar yang disebut Squamata. Artikel ini berdasarkan lawatan kami ke dua taman yang berada jauh dari pantai. Oleh hal yang demikian, kami tidak memasukkan spesies ular laut. Amfibia yang kita bahas di sini adalah katak dan kodok yang tidak mempunyai ekor, dan juga termasuk dalam amfibi Anura, yang secara harfiah bermaksud 'ketiadaan ekor'.

Borneo Flying Frog

Borneo Flying Frog

Beberapa latar belakang Taman

Mengapa Taman Nasional Kinabalu dan Bukit Tawau menyokong hidupan liar yang menarik dan berbeza? Sudah tentu, ciri geografi, iklim dan habitat mikro mereka merupakan faktor terpenting. Sebagai contoh, Taman Nasional Kinabalu. Gunung Kinabalu memiliki ketinggian lebih dari 4000 meter dan taman ini memiliki beberapa reptilia yang tinggal pada hutan dataran rendah yang dapat dijumpai pada ketinggian 1000 meter. Sebaliknya, beberapa katak dan ular hidup di ketinggian taman yang lebih tinggi dan jarang dilihat di kawasan bawah taman. Zon ketinggian ini juga berlaku untuk mamalia dan burung taman tetapi ini lebih mencabar dan dapat menyesuaikan habitat mereka dengan keadaan makanan, yang paling jelas terjadi ketika pokok berbuah. Julat ketinggian yang terdapat di taman membantu menentukan taburan spesies fauna yang terdapat di taman.

Selain itu, Gunung Kinabalu memiliki banyak lembah, yang menyediakan 'habitat tempatan'. Oleh itu, kita tahu bahawa beberapa spesies katak pernah ditemui di lembah curam tertentu di taman yang terpisah dengan lembah berdekatan yang lain. Semakin tinggi ketinggian di Taman Gunung Kinabalu, semakin banyak berlakunya hujan. Pada ketinggian tertentu seperti lebih dari 1200m ini mengakibatkan hutan awan mewujudkan tumbuh-tumbuhan khas seperti lumut. Sebaliknya, tumbuh-tumbuhan ini menyokong fauna yang unik seperti katak seperti katak belukar Mossy, spesies khas habitat ini.

Taman Bukit Tawa menyediakan pelbagai habitat yang berlainan di sempadannya. Ia mempunyai tiga gunung berapi yang telah mati dan rangkaian sungai dan sungai yang luas yang mengalir melalui hutannya. Ini terdiri dari hutan bukit, hutan heath, hutan kering dan bahkan hutan pegunungan. Namun, kerana Taman ini memiliki daerah pegunungan, ia juga menyokong beberapa spesies katak dan ular yang sebelumnya hanya direkodkan di wilayah Taman Gunung Kinabalu. Spesies ini dijumpai di Gunung Lucia tetapi tidak pernah di dataran rendah Taman. Menariknya, spesies baru seperti ular Reed, yang tergolong dalam kelompok Calamaria, telah dijumpai di dataran rendah Tawau. Kami tidak tahu apakah ini kerana sebilangan ular buluh adalah endemik tempatan atau adakah kerana Taman ini telah diabaikan oleh kebanyakan pengumpul dan penyelidik?

Jade Tree Frog

Jade Tree Frog

Taman Negara Kinabalu

Taman Negara Kinabalu adalah salah satu taman yang paling terkenal di Asia Tenggara dan seluas 75.370 hektar. Hampir setiap hari, ramai yang akan ke taman ini bukan sahaja untuk mengagumi Gunung Kinabalu yang megah tetapi juga untuk mengembara di rangkaian jalan yang teratur. Namun, ramai pengunjung tempatan tidak menyedari bahawa taman ini merupakan tempat perlindungan tumbuh-tumbuhan dan haiwan. Bagi ahli botani, ahli burung dan ahli herpetologi, Taman Eden mempunyai banyak spesies endemik yang terdapat di sini dan di tempat lain. Kerana perubahan klasifikasi yang berterusan, sukar untuk memberikan angka yang tepat tetapi terdapat antara 77-90 spesies katak yang tercatat di Taman Kinabalu saja, serta lebih dari 112 spesies reptilia, termasuk ular.

Beberapa ular hanya didapati di taman ini dan keadaan gunung di sekitarnya. Salah satunya adalah Malcomii Pit Viper yang jarang dijumpai di luar Kinabalu dengan satu catatan seekor ular dewasa dijumpai di Taman Negara Pulong Tau. Ini adalah salah satu daripada enam spesies ular yang dijumpai di Borneo dan mungkin mempunyai penampilan yang paling mengejutkan dengan jalur hitam gelapnya dengan badan hijaunya. Sabah Pit Viper, pit viper lain yang hanya terdapat di Borneo Highlands, juga terdapat di taman ini. Pada pendapat kami, ular ini mempunyai penampilan yang serupa dengan Keeled Pit Viper. Beberapa spesies ular hanya direkodkan di Taman Kinabalu dan Crocker Ranges termasuk spesies Calamaria, seperti ular buluh Schmidt, yang tidak berbahaya kerana biasanya memakan cacing. Viper lain, yang mungkin hanya terdapat pada Taman & puncak sekitarnya, adalah Chaseni Viper yang mempunyai penampilan yang sangat mirip dengan Lowland Bornean Leaf-Nosed Pit Viper. Telah dikemukakan bahawa Sumatera Pit Viper dan Bornean Leaf- Nosed Pit Viper telah diganti pada ketinggian oleh Malcomii Pit Viper.

Krait Berkepala Merah juga berlaku di taman dan pencawang di sekitarnya. Ia adalah ular yang menakutkan dan hanya memakan ular lain. Sebilangan penduduk tempatan menyebutnya sebagai 'ular 100 langkah' kerana, jika anda bernasib malang dan mamagut, dipercayai bahawa anda hanya tinggal 100 langkah sebelum racunnya memberikan kesan. Walau bagaimanapun, ini hanya cerita rakyat tempatan tetapi ia mempunyai penampilan yang unik dengan badan hitam tetapi kepala dan ekor merah terang. Ini adalah pemandangan yang mengejutkan ketika ditemui di hutan pada waktu malam! Namun, biasanya ular ini menghindari manusia dan bukan ancaman bagi manusia. Biarkan sahaja mereka dan mereka akan meninggalkan anda sendiri! Hanya apabila mereka terancam seperti anda mengganggunya, mereka mungkin menyerang untuk mempertahankan diri. Bagaimanapun, mengapa ada orang yang waras ingin mengganggu seekor ular atau binatang lain dalam hal ini?

Katak adalah kumpulan haiwan lain yang menarik, dengan 183 spesies direkodkan di Borneo dan lebih dari 90 spesies endemik di pulau ini. Mungkin banyak anda pernah mendengar tentang Frog Horned yang tersebar luas di Borneo tetapi ada satu spesies yang hanya terdapat di dalam atau dekat dengan Taman Kinabalu iaitu the Kobayashi Horned Frog. Banyak jenis Leaf Litter Frog terdapat di taman ini. The Mossy Bush Frog menghiasi muka depan edisi terbaru Frogs of Borneo oleh Inger et al. (2017) dan haiwan yang menakjubkan ini terdapat di taman, kadang-kadang wujud namanya, di lumut. Dengan ketinggian Gunung Kinabalu yang sangat tinggi yang mana katak pokok, katak torrent dan Leaf Litter Frog dengan pelbagai saiz dan warna dapat dijumpai.

Red Headed Krait

Red Headed Krait

Taman Bukit Tawau

Taman Bukit Tawau terdiri terutamanya dari hutan dataran rendah dan bukit yang menakjubkan yang terdapat di kawasan pantai timur Sabah. Ia merangkumi hampir 29,000 hektar dan mengandungi tiga puncak gunung terkenal seperti Magdalena, Lucia dan Maria. Taman ini mempunyai sistem sungai yang luas dan juga mendapat manfaat dari rangkaian laluan yang ditandai dengan baik. Beberapa tinjauan katak dan ular jangka panjang telah dilakukan di taman tetapi untuk mengimbanginya, dalam lawatan sains warga negara selama 5 tahun yang dimulakan pada tahun 2016. 1StopBorneo Wildlife setakat ini telah mencatatkan 84 spesies katak, 43 spesies ular dan 5 spesies penyu di taman (Hidupan Liar 1StopBorneo, data yang tidak diterbitkan).

Salah satu kumpulan ular yang paling menakjubkan yang terdapat di sini adalah ular berbisa. Sejauh ini terdapat empat spesies yang tercatat di taman ini iaitu Sabah Pit, Borneo Leaf-Nosed, Borneo Keeled Vipers dan, akhirnya, Sumatera Pit Viper yang menakjubkan. Dua spesies ular sawa muncul di sini iaitu Reticulated Python, ular terpanjang di dunia, dan Python ekor pendek. Seperti yang kami sebutkan dalam pengenalan kami, tinjauan kami mencatatkan spesies Calamaria yang tidak diketahui sebelumnya yang pada masa ini kami gelar sebagai Yellow Reed Snake dan Tawau Black.

Katak adalah salah satu tarikan Taman Bukit Tawau, dengan senarai spesies Flying Frog yang sangat banyak direkodkan seperti dari Harlequin Tree Frog, Wallace's Flying Frog, Jade Tree Frog dan bahkan Borneo Flying Frog yang luar biasa.

Kami telah memberi gelaran salah satu spesies katak di taman 'Frogzilla', kerana katak dewasa boleh mencapai ukuran dengan wajah manusia dewasa. Ia biasanya dikenali sebagai Giant River Toad dan merupakan spesies katak terbesar di Borneo.

Semasa lawatan kami ke Tawau, kami telah melihat tabiat makannya. Ia menggunakan muslihat yang bijak untuk menangkap semut hutan gergasi yang merupakan makanan utamanya. Katak ini sekiranya menjumpai salah satu sarang semut ini mereka akan duduk di luarnya untuk memakannya, atau mungkin duduk di sebelah salah satu jalan berturap taman dan menunggu semut berjalan melewati sebelum memakannya satu persatu.

Fakta yang menarik: Mengapa sebilangan katak terbang melihat babi liar sebagai kawan?

illustration by Kenneth Chin

illustration by Kenneth Chin

Terdapat pelbagai jenis katak. Ada katak sungai / aliran sungai, yang hanya tinggal di tebing sungai yang mengalir dengan cepat. terdapat juga tree hole frog yang hidup di lubang pokok dan kemudian kita mempunyai leaf litter atau katak tumbuh-tumbuhan seperti Horned Toads, yang hidup di bawah daun. Ada juga katak yang menggali, yang hidup di bawah tanah dan akhirnya, kita mempunyai tree and flying frog. Sebilangan besar katak bertelur di air tawar yang biasanya menyekat mereka tinggal di dekat kolam air. Namun, beberapa katak telah mengembangkan strategi bertelur yang memungkinkan mereka menghabiskan sebahagian dari kitaran hidup di air. Banyak katak terbang dapat dijumpai hampir di mana saja di hutan, bahkan di dekat landasan yang jauh dari sungai, tetapi mereka masih perlu mencari sedikit air untuk bertelur. Mereka dapat mencapainya melalui hubungan sepadan, hubungan antara dua organisme yang mana satu memberi manfaat dan yang lain tidak memberi manfaat atau bahaya, dengan binatang yang paling tidak mungkin, Babi berjanggut. Ada kemungkinan hubungan ini juga terjadi dengan Badak Sumatera sebelum ia pupus di Borneo. Babi membuat berkubang untuk menyejukkan diri pada waktu terik siang hari dan beberapa kubu yang lebih dalam dapat menjadi kolam sementara kecil. Nampaknya beberapa katak pokok, dan bahkan beberapa katak terbang, menggunakan berkubang ini untuk bertelur.

Tawau Banded Reed Snake- Potientially New Species

Tawau Banded Reed Snake- Potientially New Species

Ancaman semasa terhadap ular dan katak

Walau bagaimanapun, terdapat banyak diantaranya sering wujud di seluruh Borneo, bahkan di kawasan yang dilindungi seperti Taman Nasional Kinabalu dan Taman Bukit Tawau.

1. Pemburuan haram

Ini mungkin dilakukan oleh orang tempatan atau pelancong yang datang ke Borneo hanya untuk mengumpulkan spesies yang jarang ditemui dan kemudiannya dapat menyeludup ke Eropah atau Amerika Utara untuk dipamerkan dan dijual dalam pameran perdagangan khas. Baru-baru ini, kami menemu ramah dua orang yang memiliki spesies ular dan katak yang jarang ditemui yang mana kedua kedua jenis ini hanya dijumpai di Borneo. Kami yakin bahawa, ini adalah hasil pemburuan haram bahkan pada ketinggian ini. Ini amat menyedihkan apabila perburuan tidak hanya dilakukan oleh anggota masyarakat setempat tetapi juga oleh pengumpul dari luar negera yang menyesatkan bahagian tertentu di Borneo dimana mereka tahu spesies berharga ini kemungkinan dijumpai.

2. Pemusnahan habitat semula jadi

Ini termasuk penebangan hutan dan pembalakan haram tetapi juga perubahan tanah yang tidak dikultivasi menjadi tanah pertanian, yang mungkin merupakan kekuatan pemusnah terbesar kerana kemusnahan begitu banyak hutan hujan primer yang mengandung habitat mikro katak dan ular. Ini adalah ancaman terbesar bagi amfibi dan reptilia Borneo.

3. Membunuh ular

Orang telah membunuh ular hanya kerana mereka takut kepada mereka. Ini mungkin kerana mereka merasa terancam oleh saiz ular seperti ular sawa. Mereka percaya ular tersebut mempunyai gigitan berbahaya, contohnya ular berbisa. Sebilangan ular sudah tentu ada yang besar dan tidak besar atau tidak berbisa tetapi kerana masyarakat tidak mempunyai kemahiran menyebabkan mereka membunuh ular itu.

4. Jalan Mati

Kereta atau kenderaan lain boleh melanggar ular dan katak jika berada di jalan raya menyebabkan spesies itu terbunuh. Walaupun berdekatan beberapa taman, terdapat jalan hot spot, misalnya di jalan masuk ke Taman Timpohon, di mana ular sering dijumpai sebagai 'road kills'.

Malomii Pit Viper

Malomii Pit Viper

Pemeliharaan katak dan ular

Lebih banyak kerja diperlukan untuk meningkatkan kesedaran tentang keindahan katak dan ular Borneo dan juga untuk mendidik masyarakat untuk memahami bahawa sebahagian besar ular bukanlah bahaya bagi manusia. Hal ini kerana, katak dan ular juga memainkan peranan yang sangat penting dalam ekosistem hutan kita. Sebagai contoh, memakan pelbagai jenis haiwan termasuk siput dan cacing.

Pelancongan ular dan katak

Ular memiliki daya tarik khusus bagi beberapa orang dan pelancongan ular, di mana orang ramai mengunjungi 'hot spot' seperti Taman-Taman Sabah hanya untuk melihat dan mengambil gambar ular semakin meningkat. Perkara yang sama berlaku terhadap katak walaupun masih berada pada tahap yang rendah. Walau bagaimanapun, kedua-dua kumpulan haiwan ini mesti dilindungi dengan berhati-hati dan jenis pelancongan ini perlu diurus dengan baik. Taman Nasional Kinabalu dan Bukit Tawau adalah contoh yang baik bagi peluang berterusan pengunjung untuk menyokong pemeliharaan haiwan dan tumbuh-tumbuhan kita. Dengan mendorong pengunjung untuk mengunjungi mereka dan memperhatikan hidupan liar mereka, kita dapat memberikan sumbangan yang besar terhadap pemeliharaan haiwan ini dan habitat hutan mereka.

Rujukan

Malkmus, Rudolf &Manthey, Ulrich & Vogel, Gernot & Hoffmann, Peter &Kosuch, Joachim. (2002). Amphibians and Reptiles of Mount Kinabalu (North Borneo).

Cheema, S. , Koid, Y., Wong,C. (2019) Fauna Checklist of Tawau Hills Park, unpublished data

Cheema, Shavez & Payne, John & Repin, Rimi & Wong, Chun. (2020). Wildlife of Tawau Hills Park(Unpublished).

Inger, Robert & Stuebing, Robert & Grafe, Ulmar & Dehling, Maximilian. (2017). A Field Guide to the Frogs of Borneo.